Останнім часом в Україні активно обговорюється можливе відновлення авіаперельотів, однак запуск аеропортів залежить від рішення військових. Зокрема, міжнародний аеропорт «Бориспіль» готовий до відновлення авіаперельотів: за умови отримання дозволу, він зможе приймати перші рейси протягом 24-48 годин, а регулярні рейси можуть стартувати через 3-4 тижні. Про це повідомив генеральний директор аеропорту «Бориспіль» Олексій Дубревський.
Про це розповідає Finway
Технічна готовність та безпека
Дубревський зазначив, що після ухвалення рішення про відкриття неба, перші спеціальні рейси можна буде приймати вже через одну добу (влітку) або за 48 годин (взимку). Для відновлення регулярних пасажирських рейсів знадобиться 3-4 тижні. Для перевірки технічної готовності аеропорту вже проведено п’ять тестових перельотів, а інфраструктура підтримується у робочому стані: щодня на об’єкті працює 650-700 співробітників, а персонал збережений майже у повному обсязі (3500 осіб замість довоєнних 4000).
Основною перешкодою залишається питання безпеки. Рішення про відновлення польотів ухвалюватиметься лише після оцінки ризиків з боку військових, а також створення механізму страхування літаків і пасажирів.
Аеропорт «Ужгород» та інші перспективи
Аеропорт «Ужгород» має найбільші шанси на відкриття. Заступник голови Офісу президента Віктор Микита пояснив, що перевага цього аеропорту полягає у його близькості до кордону зі Словаччиною. Злітно-посадкова смуга «Ужгорода» майже заходить на територію сусідньої країни, що зменшує ризики російських атак і може забезпечити додатковий захист з боку НАТО. Однак навіть у цьому випадку рішення залежить від оцінки безпеки.
Міський голова Львова Андрій Садовий висловив думку, що у 2025 році в Україні можуть запрацювати кілька аеропортів. Він не уточнив, про які саме летовища йдеться, але наголосив на наявності технічних можливостей, необхідних для цього, а також на важливості політичного рішення.
Аеропорт «Львів» також готується до потенційного відкриття — розроблений операційний документ з евакуації пасажирів, а працівники постійно проходять навчання щодо безпеки. Проте експерти зауважують, що найбільшою проблемою відкриття аеропортів у центральній та західній Україні є загроза ракетних атак. Наприклад, балістична ракета «Кинджал» може долетіти до Львова всього за 7-8 хвилин, а до Києва — за 5-6 хвилин.
Найбільший європейський лоукостер Ryanair вже заявив про готовність повернутися в Україну протягом двох місяців після завершення війни. Однак наразі Європейське агентство з безпеки польотів (EASA) не надасть дозволу на польоти до України доти, поки тривають бойові дії. Крім Ryanair, ще 5-6 авіакомпаній висловили готовність повернутися на український ринок за умови створення страхового механізму для покриття потенційних ризиків.